14 Shares

Ένα βιβλίο του Άλαν Φέρστ

Αποστολή στο Παρίσι , λοιπόν και όλα ξεκινούν με μια σκηνή που σε γεμίζει ερωτηματικά και που αποφεύγει μεθοδευμένα να σε συστήσει με τον πρωταγωνιστή μας, έναν γοητευτικό Αστέρα του Χόλυγουντ ο οποίος καταλήγει να γίνεται κατάσκοπος, συνένοχος και μάρτυρας εγκλημάτων χωρίς να έχει ζητήσει τίποτα απ’ όλα αυτά χορεύει το βαλς των Ναζί.  

Το μυθιστόρημα όμως αρχίζει αντ’ αυτού εισάγοντας στο προσκήνιο κάτι περίεργους τύπους,σκοτεινούς χαρακτήρες με ακόμη πιο σκοτεινό παρελθόν, παρόν και μέλλον, συναντούν ένα μυστήριο τύπο σχετικά με μια συμφωνία που επρόκειτο να κλείσουν επίσης σκοτεινή, σκληρή και αδυσώπητη.

Μέσα από αυτή την πρώτη ιστοριούλα που φαινομενικά καμία σχέση δεν έχει ούτε με τον πρωταγωνιστή μας αλλά ούτε και με την υπόλοιπη πλοκή, κάποια στιγμή επανεμφανίζονται οι χαρακτήρες αυτοί για να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση της πορείας της ιστορίας.

 

Γιατί να διαβάσεις το βιβλίο “ Αποστολή στο Παρίσι ”;

 

1.Ο συγγραφέας περιγράφει το Παρίσι με τρομακτική λεπτομέρεια λες και έχει ζήσει εκεί. Και όντως έχει ζήσει στην Πόλη του Φωτός για 8 χρόνια, κάτι το οποίο φαίνεται στο βιβλίο και η λεπτομερής χαρτογράφηση γεγονότων και τοποθεσιών δίνει μια ζωντανή, σχεδόν πραγματική , βιωματική αίσθηση της ιστορίας. Ακόμη,στην αρχή του βιβλίου έχει χάρτη στον οποίο μπορείς να ανατρέξεις οποιαδήποτε στιγμή θελήσεις να «προσανατολιστείς» στο μυθιστόρημα.

2.Ο πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος ο κύριος Σταλ είναι παράλληλα και πρωταγωνιστής της ταινίας γαλλικής παραγωγής « Μετά τον πόλεμο». Τραγική ειρωνεία μιας και το κύριο ιστορικό θέμα του βιβλίου είναι η σκιαγράφηση της πολιτικής κατάστασης που επικρατούσε στην Γαλλία λίγο πριν τον μεγάλο πόλεμο που δεν είναι άλλος από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

 

Αποσπασματικά από το βιβλίο « Πριν από μερικά χρόνια, τους τελευταίους μήνες του 1923, καθώς ο Σταλ άρχιζε μια νέα ζωή στο Παρίσι, ο πόλεμος άνηκε στο παρελθόν – ο τελευταίος τόσο θηριώδης και μοχθηρός, ώστε όλος ο κόσμος ήξερε πως δε θα υπήρχε ποτέ άλλος».

σχετικό άρθρο: Πως να κερδίζεις φίλους και να επηρεάζεις τους ανθρώπους;


Αναφέρεται, φυσικά στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και χρησιμοποιεί την τεχνική της δραματικής οικονομίας, κατά την οποία τα πρόσωπα της δραματική τραγωδίας αγνοούν την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται ενώ εμείς οι αναγνώστες γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι στο μέλλον του μυθιστορήματος, στο παρελθόν της πραγματικότητάς μας.

Επειδή αρχίζω και φιλολογίζω, σταματάω εδώ.

3.Το γεγονός ότι με πηγαίνει πίσω στο Παρίσι του 1938 στην προπολεμική κατάστασή του και μου το συστήνει στις πολλές γοητευτικές πλευρές του μου αρέσει τόσο μα τόσο πολύ!
Από τη μια μου δείχνει το ανέμελο Παρίσι, τα απομεινάρια της Μπελ Επόκ, την χλιδή και τον καθωσπρεπισμό των Γάλλων, έπειτα τον αναβρασμό, την κόντρα μεταξύ των αριστερόφιλων και δεξιόφιλων εφημερίδων, τα σκάνδαλα, τις φασιστικές επιθέσεις, τον φόβο για το αβέβαιο, την κατευθυνόμενη προπαγάνδα κ.ά.

4.Θίγει καίρια ζητήματα( όπως πολιτικά ,ηθικά, ερωτικά, συναισθηματικά) με πολύ έξυπνο και ευρηματικό,κατά τη γνώμη μου, τρόπο. Ακόμη και το παιχνίδι των δημοσίων σχέσεων «καθαρίζει» με μια μόνον φράση :

-Σας αρέσει εκεί; ( εννοεί το Χόλυγουντ)
-Προσπαθώ. Δε νομίζω ότι υπάρχει κανείς που να του αρέσει πραγματικά, τουλάχιστον έτσι λένε εκείνοι με τους οποίους κουβεντιάζω. Είναι πιθανό να πεις το λάθος πράγμα στο λάθος άτομο, και είναι μάλλον συνετό να καταλάβεις ότι η κινηματογραφική καριέρα είναι κάτι το προσωρινό.

5. Η νύχτα των Κρυστάλλων ( Kristallnacht, 1938) ,  η Maja desnuda ,  πίνακας του Γκόγια, στο σλίβοβιτς ( φρουτώδες μπράντυ από απόσταγμα δαμάσκηνων) κά. είναι μερικές μόνο από τις αναφορές που ενδυναμώνουν το μυθιστόρημα με πραγματολογικά στοιχεία και γνώσεις.

6.Το σημαντικότερο όλων είναι πως ο Άλαν Φερστ καταφέρνει να σε κάνει να εμπιστευτείς τόσο τον Σταλ( τον πρωταγωνιστή) όσο και τον ίδιο. Ακόμη και ο παρακάτω χαρακτηρισμός του Βερολίνου  δίνεται σε τέτοιο περιβάλλον που σε κάνει να το πιστεύεις πως όντως έτσι ακριβώς ήταν η πρωτεύουσα της Γερμανίας και η καρδιά του Τρίτου Ράιχ, χωρίς δεύτερη σκέψη, δισταγμό ή καχυποψία. Αποδέχεσαι αυτόματα την δική του εικόνα και την κάνεις δική σου.

Απόσπασμα από το μυθιστόρημα ( Αποστολή στο Παρίσι ) :

«Το Βερολίνο θύμιζε κινηματογραφικό πλατό, σχεδιασμένο με  κάθε λεπτομέρεια για να εντυπωσιάζει».

7.To σκηνικό αλλάζει και μαζί με αυτό και η συναισθηματική, πολιτική οικονομική και κοινωνική κατάσταση. Από την Αμερική βρίσκεται στο Παρίσι. Από το Παρίσι στο Βερολίνο και από εκεί στην Ουγγαρία και από εκεί στο Μαρόκο. Για το πού καταλήγει, θα το αφήσω να το ανακαλύψεις μόνος σου…


Υ.Γ Σου άρεσε το Αποστολή στο Παρίσι; Δες μερικά από τα καλύτερα βιβλία εδώ 

Κάνε εγγραφή στο Newsletter μας (1 e-mail τη βδομάδα) και μπες στην παρέα μαζί με άλλους:

132 Συνδρομητές


Διαφήμιση


Ελένη Κωτίδου
Γεια σου κόσμε! Κόσμε χαρούμενε, προβληματισμένε, τυχερέ και άτυχε! Είμαι η Ελένη και είμαι εδώ για τις ώρες των αντιφάσεων και της δημιουργίας! Όπως είπε κάποιος πολύ αγαπημένος κάποτε : " Οι ώρες της απόλυτης ελευθερίας μας, εκεί που ορίζουμε απόλυτα τον εαυτό μας είναι οι ώρες που δημιουργούμε". Το να γράφεις,λοιπόν, ένα άρθρο είναι ένα είδος ελευθερίας όλων εκείνων των αντιφάσεων, των προβληματισμών και των συναισθημάτων που αποτυπώνονται και μένουν. Δηλώνω ορκισμένη βιβλιοφάγος και ελπίζω οι προτάσεις μου να σε οδηγούν παντοτινά στις δικές σου ώρες απόλυτης ελευθερίας.