Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής

Βιβλίο: Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής

Αν είσαι άντρας, είναι ένα βιβλίο στο οποίο θα επιστρέφεις μετά από δύσκολες καταστάσεις της προσωπικής και επαγγελματικής σου ζωής, για να θυμίζεις στον εαυτό σου βασικά διδάγματα του ανδρισμού (όχι του ψευτο-ματσό άντρα).

Από την άλλη, αν είσαι γυναίκα και σε ενδιαφέρει να βρεις σωστό γκομ… να μάθεις τα μυστικά της αντρικής ψυχολογίας, το βιβλίο έχει πολλά να σου δώσει.

Βασιλιάς Πολεμιστής Μάγος Εραστής
Δες το βιβλίο εδώ

Disclaimer

Δεν με έχει δυσκολέψει περισσότερο βιβλίο όσον αφορά την έκβαση κεντρικών ιδεών. Κάθε παράγραφος μπορεί να σου δώσει φρέσκιες ιδέες, μέσα από ιστορίες τις οποίες έχει «ξεθάψει» ο συγγραφέας, συνδυάζοντας με τις γνώσεις του πάνω στην ψυχολογία. Φυσικά και δεν σε ενθαρρύνω να αφομοιώσεις οποιαδήποτε ιδέα διαβάσεις είτε εδώ, είτε στο βιβλίο. Διάβασε, κάνε την έρευνα σου και μετά επέλεξε.

Τι είναι το Αρχέτυπο;

Το αρχέτυπο είναι κάτι το αρχικό που λειτουργεί ως υπόδειγμα. Όσον αφορά την αναλυτική ψυχολογία, τα αρχέτυπα είναι υπερατομικές προδιαθέσεις του συλλογικού ασυνείδητου.

Είναι συμπεριφορές και στάδια της ζωής του ανθρώπου τα οποία δεν βασίζονται στην εμπειρία του καθενός από εμάς, αλλά συνδέονται με την ψυχή μας. Δεν αντιπροσωπεύουν προκαθορισμένους ρόλους αλλά δωμάτια, στα οποία ο άντρας μπορεί να περιπλανηθεί.

Υπάρχουν πραγματικοί άντρες σήμερα;

Το βιβλίο «Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής», περιγράφει την ιδέα πως πολλοί άντρες παραμένουν παιδιά επειδή δεν τους έχει δείξει κανένας τον δρόμο για να γίνουν πραγματικοί άντρες. Με τον όρο «παιδιά» δεν εννοώ τη δημιουργικότητα και περιέργεια που μπορεί να βιώσει ένας άντρας, αλλά την έννοια της συνοχής των πράξεων με τα λεγόμενα του.

Με μια φράση δεν έχει πραγματοποιηθεί η μετάβαση από την ψυχολογία του αγοριού στην ψυχολογία του άντρα.

Για να γίνει η μετάβαση από το την ψυχολογία του αγοριού στην ψυχολογία του άντρα, σύμφωνα με το βιβλίο θα πρέπει να υπάρξει «θάνατος» μέσω κάποιας τελετής. Η λέξη θάνατος χρησιμοποιείται συμβολικά μιας και ερμηνεύεται ως κάποιο δυνατό συναισθηματικό σοκ.

«Για να αναδυθεί η ψυχολογία του άντρα, πρέπει να υπάρξεί κάποιο είδος θανάτου. Ο θάνατος, είτε συμβολικός, είτε πνευματικός, είτε ψυχολογικός αποτελεί σημαντικό μέρος της τελετής. Αν μιλήσουμε με ψυχολογικούς όρους, το «εγώ» του αγοριού πρέπει να πεθάνει» απόσπασμα του βιβλίου «Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής».

Η μετάβαση αυτή πραγματοποιούνταν χιλιάδες χρόνια πριν σε φυλές όπως η Cro-Magnon, οι οποίες ακολουθούσαν μια τελετουργία μετάβασης του αγοριού σε άντρα. Τις περισσότερες φορές η τελετουργία αυτή περιλαμβάνει την διανυκτέρευση του αγοριού στη φύση μακριά από την οικογένεια του και την φυλή του.

Γίνονται ακόμα και σήμερα παρόμοιες τελετές;

Πριν δύο χρόνια είχα πάει σε μια παρουσίαση φωτογραφιών ενός ανθρώπου που ταξίδεψε από την Αφρική μέχρι και την Ινδία. Οι περισσότερες φωτογραφίες περιλάμβαναν και κάποιο στοιχείο πολιτισμού. Ένα κτήριο ή μια ενδυμασία, θα περιλάμβαναν και κάποια στοιχεία αυτής της εποχής, ακόμα και αν προέρχονταν από διαφορετικές θρησκευτικές και πολιτισμικές επιρροές.

Μια εικόνα όμως μου κέντρισε το ενδιαφέρον.

Ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος κρατούσε ένα τόξο και φορούσε μια περίεργη μπέρτα. Ήταν ντυμένος λες και η φωτογραφία τραβήχτηκε την εποχή των Cro-Magnon.

Ρωτάω τον φωτογράφο:

«Αυτός ο τύπος, γιατί είναι έτσι ντυμένος;»

«Είναι ένα παιδί 16 χρονών το οποίο θα περάσει μερικές μέρες στη ζούγκλα. Είναι μέρος της τελετής ενηλικίωσης»

Η φωτογραφία με το παιδί πριν γίνει άντρας.

Σε αυτό το σημείο να σου πω ότι η περιοχή της συγκεκριμένης φυλής είχε λιοντάρια. (Αν και η Ελένη μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι οι Ίαινες είναι πολύ πιο επικίνδυνες)

Ο Βασιλιάς – “Μετά από σένα το χάος”

Όπως λέει και στο βιβλίο, το αρχέτυπο του βασιλιά κατέχει την τάξη, την λογική και την ακεραιότητα του χαρακτήρα. Σταθεροποιεί χαώδεις και υπερβολικές συμπεριφορές. Μεταφέρει σταθερότητα, ηρεμία, ζωντάνια και ευχαρίστηση. Υπερασπίζεται την ανάγκη για την ύπαρξη στόχων. Βλέπει τους υπόλοιπους με τις αδυναμίες τους αλλά και τα ταλέντα που έχουν.

fun fact: Διάβασα πολλές φορές τις σελίδες που αναφέρονται στα στοιχεία αυτά. Χρησιμοποιεί τόσο ωραίες λέξεις, γεμάτες νόημα, που ένιωσα βαθιά ηρεμία μέσα μου. Αν έχεις ήδη το βιβλίο δοκίμασε το. (σελίδα 59-62 τουλάχιστον στην έκδοση του kindle)

Το αρχέτυπο του Βασιλιά είναι ριζωμένο στους περισσότερους άντρες, μιας και κατέχει την έννοια της τάξης. Ο βασιλιάς ζει κάτω από συγκεκριμένους νόμους τους οποίους μετά τους επιβάλει και στους υπόλοιπους. Το συγκεκριμένο αρχέτυπο είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία νέας ζωής και ασφάλειας στο βασίλειο.

«Το καθήκον του βασιλιά δεν είναι μόνο να οδηγεί τους ανθρώπους στο σωστό μονοπάτι, αλλά και να εφαρμόζει και σε προσωπικό επίπεδο την τάξη και τις διαταγές που ο ίδιος ασκεί» απόσπασμα του βιβλίου «Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής».

Οποιαδήποτε πράξη πέρα από αυτή της οδηγίας του Βασιλιά οδηγεί στο χάος. Ο συγγραφέας παραθέτει πως η έλλειψη του αρχέτυπου του «βασιλιά» στην οικογένεια ή αλλιώς πατέρα μπορεί να οδηγήσει σε αναστατώση.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό του βασιλιά είναι η γονιμότητα και η μεταλαμπάδευση του χαρίσματος του, στους απογόνους του. Η πράξη αυτή δεν περιορίζεται μόνο στην οικογένεια του βασιλιά, ούτε στην γονιμοποίηση αυτή κάθε αυτή, αλλά στην μεταφορά πληθώρας ενέργειας σε όλο το βασίλειο.

Ο συγγραφέας μας μεταφέρει σε ιστορίες της αρχαίας Αιγύπτου για να καταλάβουμε καλύτερα το συγκεκριμένο αρχέτυπο. Συγκεκριμένα στην ιστορία του ήλιου «Hymn to Aton» (δες ένα σχετικό βίντεο εδώ). O ήλιος διέταξε τον κόσμο να ανθήσει και να δημιουργήσει όλα τα πλάσματα.

«Ο Aton (ήλιος) τοποθέτησε τον Νείλο, έτσι ώστε οι άνθρωποι να βιώσουν την πληθώρα της ζωής. Έτσι ώστε τα πουλιά να βγαίνουν από τις φωλιές τους και να τραγουδάνε όμορφα για τη ζωή που τους δόθηκε.»

Ο πολεμιστής – “Κατέκτησε τη μέρα σου”

Ποια είναι η αμέσως επόμενη λέξη που σου έρχεται μετά την λέξη πολεμιστής;

Οι πιθανές λέξεις είναι η «βία» και η «επιθετικότητα».

Το αρχέτυπο του πολεμιστή δεν πραγματεύεται τόσο την καθαρή επιθετικότητα αλλά εμφανίζεται με την μορφή αυτής της λέξεις ως στάση ζωής. Επιθετικότητα με την μορφή της αποφασιστικότητας και της διεκπεραίωσης των καθημερινών αποφάσεων που καλείτε να πάρει κάθε άντρας.

Ο πολεμιστής μπορεί και βλέπει ξεκάθαρα διότι έχει συνειδητοποιήσει τον επικείμενο θάνατο του. Καταλαβαίνει σε βάθος πόσο «εύθραυστη» είναι η ανθρώπινη ζωή. Το γεγονός αυτό δεν τον βυθίζει σε θλίψη και απόγνωση, αλλά αποτελεί πηγή ζωής.

«Ο πολεμιστής δεν σκέφτεται πολύ. Η πολύ σκέψη οδηγεί σε αμφιβολίες. Οι αμφιβολίες οδηγούν σε δισταγμό. Ο δισταγμός σε έλλειψη δράσης και η έλλειψη δράσης στην ήττα» απόσπασμα του βιβλίου «Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής».

Αυτό δεν σημαίνει ότι κάνει ότι του έρθει στο μυαλό. Όπως κάθε καλός πολεμιστής οι κινήσεις του έρχονται μετά από συνεχή εξάσκηση και πειθαρχία.

Ο μάγος – “Ο παρατηρητής του εγωισμού”

Η λέξη μάγος δεν μας βοηθάει πολύ να την συνδέσουμε με ανθρώπους της εποχής μας. Η τεχνολογία και η έρευνα μας έχει βοηθήσει να αναπτυχθούμε σαν είδος σε ασύλληπτα μεγάλο βαθμό. Από το προσδόκιμο ζωής, το οποίο στην Ελλάδα της κλασσικής εποχής κυμαίνονταν από 25-28, μέχρι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή δεν διαβάζεις το άρθρο από έναν υπολογιστή που καταλαμβάνει ολόκληρο το δωμάτιο αλλά λίγα κυβικά εκατοστά.

Παρόλη την πρόοδο μας, το αρχέτυπο του μάγου είναι βαθιά ριζωμένο μέσα μας. Μάλιστα σύμφωνα με το συγγραφέα ο «μάγος» μέσα στον άνθρωπο αποτελεί την κινητήριο δύναμη για τα τεχνολογικά επιτεύγματα.

«Συχνά πιστεύουμε ότι διαφέρουμε από τους προγόνους μας, βασισμένοι στην γνώση και τα επιτεύγματα μας […] Η ενέργεια του Μάγου παραμένει όμως απαράλλακτη και είναι αυτή της γνώσης και της αυθεντίας της τεχνολογίας» απόσπασμα του βιβλίου «Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής».

Δεύτερο βασικό χαρακτηριστικό του Μάγου είναι ότι βλέπει μέσα από τις μάσκες των ανθρώπων. Πολλές φορές σε ταινίες μπορούμε να δούμε το αρχέτυπο αυτό ως τον σύμβουλο του Βασιλιά, ο οποίος βλέπει πέρα από τα συναισθήματα του. Μπορεί να κρίνει την κατάσταση ως έχει και να συμβουλέψει με σύνεση τον βασιλιά όταν αυτός είναι εξοργισμένος με μια κατάσταση.

Ο Μάγος αναφέρεται ως και «ο παρατηρητής του εγωισμού». Για πολλούς ο εγωισμός είναι κάτι που θα πρέπει να αποβληθεί από «την καθημερινότητα μας». Ο συγγραφέας μέσα από το συγκεκριμένο αρχέτυπο τονίζει πως ο εγωισμός δεν αποτελεί πρόβλημα, του ναντίον, καθίσταται απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωση μας (σχετικό βιβλίο: Το εγωιστικό γονίδιο). Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν ταυτιζόμαστε με τον εγωισμό μας και δεν κρατάμε μια «απόσταση» από αυτόν. Η ιδιότητα του μάγου φέρνει στο προσκίνιο αυτή την παρατήρηση των εγωιστικών μας συμπεριφορών. Όταν είμαστε βουτηγμένοι στον εγωισμό, μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να λαμβάνουμε απαραίτητες αποφάσεις για τη ζωή μας.

Ο εραστής – “Το αρχέτυπο που το πολέμησαν Θρησκείες”

«Ο εραστής εκφράζει αυτό που η αναλυτική ψυχολογία ονομάζει η λειτουργεία της αίσθησης.» απόσπασμα του βιβλίου « Βασιλιάς, πολεμιστής, μάγος, εραστής ».

Το αρχέτυπο του εραστή «νιώθει» τον κόσμο γύρω του περισσότερο. Με το να «νιώθει» δεν σημαίνει να θέλει να ζευγαρώσει ότι κινείται (τουλάχιστον όχι μόνο αυτό), αλλά να αισθανθεί τις υφές, τα χρώματα, τους ήχους και οτιδήποτε  έρχεται σε επαφή με αυτόν.

Το βασικό χαρακτηριστικό του είναι ότι δεν έχει τύψεις για το σώμα του. Απεναντίας στέκεται με χάρη χωρίς καμία ντροπή.

Το συγκεκριμένο αρχέτυπο έχει δεχθεί επιθέσεις ανά τα χρόνια από τις περισσότερες θρησκείες. Ο εραστής εύκολα συνδυάζεται με την σαρκική απόλαυση αρά και την αμαρτία. Πολλά χρόνια πριν μια γυναίκα που ξυπνούσε τον εραστή σε έναν «καθωσπρέπει» άντρα μπορούσε να κατηγορηθεί ως μάγισσα. Παρόλο αυτά όμως, ακόμα και η Θρησκεία του Ισλάμ επαναφέρει το αρχέτυπο του εραστή, υπόσχοντας σε κάθε θρησκευόμενο άντρα ότι μετά τον θάνατο του θα τον υποδεχθούν πανέμορφες γυναίκες.

Ο εραστής εμφανίζεται στον άντρα, μέσω του απολαυστικού συναισθήματος της έντασης του έρωτα. Ο συγγραφέας μάλιστα τονίζει ότι αυτό το συναίσθημα σημειώνεται και στους πιο «χοντρόπετσους άντρες». Δυστυχώς ή ευτυχώς, όταν αυτό το συναίσθημα τον κατακλύζει, όλος ο κόσμος μοιάζει πιο ζωντανός, γεμάτος ζωή και νόημα.

Προσωπικές εντυπώσεις

Το βιβλίο για μένα ήταν καλό από την άποψη ότι προσφέρει ιδέες που με άλλες συμφωνώ και με άλλες όχι. Προσωπικά πιστεύω ότι αν διαβάζεις έναν non-fiction με το οποίο, είτε συμφωνείς 100%, είτε δεν σε προκαλεί να εξετάσεις μερικά στοιχεία της καθημερινότητας σου, τότε το βιβλίο δεν έχει να σου δώσει κάτι πέρα από μια ευχάριστη ανάγνωση.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here